Monday, May 28, 2007

Homenatge als mítics del cinema de terror. Per Joan Prat

En la conferència del dimecres 14, a la Faccultat de Comuniació Blanquerna, els critics de cinema Jose Maria Latorre i Antonio José Navarro van retre homenatge als mites classics del terror i van explicar els inicis del genere. Els dos critics espanyols van fer mencionar a Dracula, Franquestein i El Home llop com les tres grans obres que representen per complet l’escencia dels mites classics. La inspiració literaria va ser decisiva a l’hora d’anar configurant les característiques del génere, destacant les grans aportacions de Bram Stoker (Dràcula), Mary Shelley (Frankenstein), i els relats de Arthur Conan Doyle, Robert Stevenson, etz. Nosferatu, el vampir (Nosferatu, eine symphonie des grauens, 1922), del gran Friedrich Wilhem Murnau, que es (segons Latorre) la primera gran película de terror clàssica, era una adaptació de Dràcula de Bram Stoker, que destaca per la creació d’un clima opressor on la mort pot gairebé respirar-se, i per una sensació profunda d’inquietut..El 1910 es va rodar el primer Frankenstein, dirigit per Searle Dawley i amb producció de Thomas Alva Edison. El primer home llop data de 1913, The werewolf, dirigida per Henry McRae. L’epoca daurada del cinema de terror van ser els anys trenta, en la que es van fixar les bases del cinema de terror amb les grans adaptacions de la productora Universal, artifex de la trinitat d’obres citades anteriorment. Els mites de Drácula i Frankenstein ja s’havien popularizat en versions teatrals, des d’on van passar a la pantalla entre la curiositat, el “morbo” i la incalculable atracció popular. Respecte a l’Home llop, tot i tenir una tradició literaria que es remunta a l’antiguetat classica, encara no havia triomfat en la cultura popular com la del vampir ni en la mitologia comú com Franquestein. La novia de Frankenstein (Bride of Frankenstein, Universal,1935) es la primera continuació directa d’un dels grans títols, El doctor Frankenstein (Frankenstein, 1931). La película, en la que es van invertir quatre-cents mil dolars i quaranta -sis dies de rodatge, va significar el tret de sortida per les múltiples continuacions que va rodar la mítica productora durant el seu cicle mitic de terror (anys trenta).

No comments: